Fredag

Idag hörde jag Rebecca Blacks låt Friday för första gången. Om någon inte hört talas om den så är Friday mest känd för anti-hypen som uppstått kring den på Internet. Kort sagt: Internet avskyr Friday. På Youtube har ca 2 600 000 människor bedömt om de gillar låten eller inte. Ca 2 300 000 människor ogillar den. Det är första gången jag sett en Youtube-video med fler ogillanden än gillanden, och som ni ser leder ogillande-sidan med ganska stor marginal. Stackars 13-åriga Rebecca Black har fått motta dödshot för att hon haft mage att spela in den här låten och lägga ut den på nätet.
 

Därför blir jag lite besviken när jag lyssnar på Friday och i stället för Fans bidrag till popmusiken får höra typisk tuggummipop som låter som något som man skulle kunna hitta på 90-talets Hits for Kids-skivor.


Missförstå mig inte nu: Friday är ingen bra låt, men jag har hört sämre. Det låter åtminstone som om Rebecca Black hade kul när hon spelade in den; som om hon var glad och ville sprida lite av den glädjen. Det till skillnad från en stor del av dagens popmusik, som låter som om den både skrevs och framfördes av robotar. Jag hör sämre popmusik än Friday på radion varje dag, och jag skulle hellre lyssna på den än t.ex. Robyn eller Lykke Li, artister som tenderar att få marken de går på dyrkade av Sveriges kritikerkår.
 

Sen önskar jag att min fredag kunde vara lika rolig som Rebecca Blacks. Men här sitter man och skriver B-uppsats med tio minuter kvar till midnatt. Fun fun fun fun!


Kommentarer
Postat av: Emmy

Häftig sida! Hur ofta brukar du uppdatera den?

2011-07-11 @ 10:32:39
URL: http://gravidforsakring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0