Observationer från KB

Som jag skrev i det förra inlägget har jag inte riktigt hittat det jag vill hitta på Kungliga bibliotekets klipparkiv. Men det är ändå väldigt intressant att läsa gamla tidningar (från 1974/75) i mitt fall) och se vad de skrev om då. Några intressanta observationer:


- Herrejösses, vad det skrevs om kärnkraften! Kärnkraftsomröstningen ägde rum år 1979, men redan i mitten av 70-talet granskades frågan från alla möjliga hörn i både ledare, debattartiklar och nyhetsartiklar. Jag undrar om någon fråga i svensk politik blivit så noga granskad i media som kärnkraften blev på 70-talet.


- Redan 1974 fanns det en insikt om
… att 1973 års ojlekris skulle leda till en enorm internationell ekonomisk kris.
… att datateknikens snabba utveckling kunde leda till ett övervakningssamhälle.
… att klimatförändringarna var ett stort problem (det här förvånade faktiskt mig; jag trodde inte att klimatfrågan kom upp på dagordningen förrän 80- eller t.o.m. 90-talet.)


- Aftonbladets och Svenska Dagbladets politiska beteckning var socialdemokratisk respektive moderat. Det där ”oberoende” verkar ha kommit senare.


- Sporten skrev absolut ingenting om La Liga eller Serie A, men spaltmeter om Premier League. De skrev nästan lika mycket om Premier League som om Allsvenskan och Elitserien. Varje fredag hade sporten på SvD en artikel vid namn ”Inför lördagsmatchen” (dvs. Tipsextra-matchen).


- Aftonbladet kändes mer vänstervriden då än nu. I ledare, debattartiklar och bevakningen av t.ex. Francos död i Spanien användes en ”vänsterretorik” som bara utpräglade arbetartidningar skulle röra sig med idag.

- Expressens rapportering av konflikten i Mellanöstern kändes ganska pro-Israel, eller åtminstone mer pro-Israel än idag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0