Med facit i hand

Min B-uppsats har nu varit klar och inlämnad några dagar, och jag vet inte om jag är så nöjd med den som det förra inlägget gav sken av. Först och främst visade det sig att den skulle vara klar 13.00 på på torsdagen och inte 23.59, så att ägna torsdagen åt finslipning var det inte tal om. Jag fick sy ihop hela säcken på onsdagen; den sista delen av undersökningen, några lösa trådar här och var, fotnoter, källor, diverse formaliteter etc. etc. Klockan var några timmar efter midnatt när eländet äntligen var klart och då var det, som det heter på journalistspråk, "publish and be damned" som gällde. Jag var för trött för att korrläsa. Och när jag satt med den utskrivna versionen på tåget upptäckte jag en rad små skönhetsfläckar här och var.

En annan sak som jag upptäckte var att min B-uppsats med marginal är den kortaste av de som lämnades in i tid. Den är drygt 5000 tecken kortare än den näst kortaste, och en tredjedel (!) så lång som den längsta. Kvalitet framför kvantitet kanske, men min uppsats är definitivt även en intellektuell lättviktare jämfört med några av de längre uppsatserna. Och jag kan inte direkt skylla på att jag arbetade själv, för en som var själv hade skrivit 44 sidor!

Men men, jag lär få G i alla fall. I värsta fall får jag lägga till någon sida och rätta några småfel. Förhoppningsvis har jag lärt mig något inför C-uppsatsen. Det är trots allt bara där betyget är värt mer än bläcket det skrivs med.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0