Torka aldrig tårar utan handskar

Idag har jag gjort något som jag sällan gör. Jag har sett något på TV som "alla" har sett. Jag såg första delen i serien "Torka aldrig tårar utan handskar". Serien är baserad på Jonas Gardells romantrilogi med samma namn och handlar om två unga homosexuella män som träffas i Stockholm julen 1982 - samtidigt som Aidsepidemin kommer till Sverige. Mitt intryck är överlag positivt, men samtidigt tror jag att första delen i serien hade kunnat göras bättre.

Mitt största problem med den första delen är att SVT har försökt pressa in bokens alla trådar – Rasmus och Benjamins uppväxt, deras äventyr i Stockholm, familjesituationen, de homosexuellas situation i Sverige, Aidsepidemin etc. – i en 60 minuter lång film. Det är svårt nog att göra om en roman till två eller tre timmar film - ska man göra om den till en timme film måste man utelämna vissa delar och fokusera på det väsentliga. Resultatet av att SVT försökt få med allt är att vissa sekvenser reduceras till klipp så korta att de knappt hinner göra nåt intryck alls.

I övrigt håller dock det mesta hög klass. Flera scener är sjukt snyggt filmade och skådespeleriet är genomgående bra. Dock känns manuset lite slött skrivet: jag har boken i färskt minne och det känns som om allt berättande och åtminstone hälften av alla repliker är kopierade rakt av från boken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0